Een dagje Turkije geeft een nieuwe blik op service. Onze reis voert van Izmir naar Ayvalik, ongeveer 2 uur met de bus. En alleen die busreis is op het gebied van service al een belevenis. De boottocht van Ayvalik naar Lesbos bevestigt dat beeld.
Als Hollandse kaaskop ben ik eraan gewend dat alles er mooi en verzorgd uitziet: de winkels zijn mooi, de bussen state of the art en zelfs de Amsterdamse ponten zijn bijna smetteloos (hoe doen ze dat met die drukke dienstregeling?). De bus van Izmir naar Ayvalik is niets van dat alles. Toegegeven: we zitten in een comfortabele reisbus met voor elke reiziger een LCD schermpje, maar daar houdt het wel een beetje op. De bus is relatief oud, de bekleding van kleur verschoten, de voorruit zit vol barsten en sterren en de zijramen zijn gevuld met condens. Maar daar krijgen we iets voor terug dat je in het Nederlandse OV niet snel zult zien: persoonlijke service!
Het begint al op het busstation waar we allervriendelijkst aan tickets geholpen worden. In de bus is de verrassing des te groter: halverwege de rit begint de conducteur ineens ijsjes uit te delen, daarna volgt water en zelfs een kop koffie, thee of fris naar keuze. Ondertussen blijkt bij elke tussenstop de aansluiting perfect geregeld: de buurtbussen staan al klaar en rijden kosteloos verder. Hoeveel dat kost, hoor ik u vragen: omgerekend een schamele €7,50 – all in.
De boot van Ayvalik naar Lesbos is iets soortgelijks. Opnieuw worden we allerhartelijkst ontvangen. Maar meer opvallend (als watersporter) vind ik de manier waarop de veiligheidsmiddelen toegankelijk zijn gemaakt. Op veel Nederlandse veren bevinden de reddingsvesten zich goed opgeborgen in kasten. Weliswaar met zo’n mooi reddingsvest-logo erop, maar ik heb me altijd afgevraagd of ik in geval van nood nog zou bedenken dat ik zo’n kast moest opentrekken en of ik dan ook de juiste hendel zou vinden. Op dit Turkse veer is dat geen vraag: reddingvesten zijn zichtbaar en direct bereikbaar voor iedereen. Mooier is het misschien niet, maar mij geeft het een veiliger gevoel.